Grecja

Grecja jakiej nie znaliśmy

W okresie od 18-03-07r. do 27-03-07r. w masywie górskim o nazwie Varasova, dzialala ekipa w składzie Olek, Wojtek, Daniel, Adam i ja. Varasova jest to malowniczy zakątek Grecji znajdujacy się miedzy większymi miastami takimi jak Mesolongi a Nafpaktos.

W tak lekka zimę jaka mieliśmy tego roku, można było pozostać w kraju by się po wspinać, jednak my postanowiliśmy wykorzystać promocyjne ceny biletów lotniczych. Cena biletu zadecydowała o kraju w którym wylądujemy - padło na Grecję. Przeglądanie stron internetowych zaowocowało odnalezieniem mniej lub bardziej znanych w naszym kraju ogródków wspinaczkowych Grecji. Jako, ze mnie przypadło ustalenie ostatecznego celu, padło na rejon znajdujący się w połowie drogi miedzy miastami Mesolongi a Nafpaktos.

Masyw Varasova w najwyższym punkcie osiąga wysokość blisko 1000m npm. jedno z ramion masywu kończy się bezpośrednio w morzu i miedzy innymi tam właśnie znajduja sie sciany litego wapienia na których powstało wiele dróg głównie kilku wyciągowych, dróg jedno wyciągowych w całym masywie jest zaledwie kilka, większość to drogi od trzech do pieciu wyciągów. Jednak często jest tak ze kluczowy wyciąg danej drogi jest pierwszy, a pozostałe wyciągi to łatwiejsze wspinanie.

Niestety ze względów logistycznych straciliśmy jeden dzień na odnalezienie właściwej części masywu na której to części są nasze wspinaczkowe sektory. Pogoda tez splatała nam figla i niestety często wspinać musieliśmy się w czapkach, plusem rejonu było błyskawiczne schniecie skały po deszczu który kilkakrotnie nas zastał.

Wspinanie jakie oferuje nam Varasova to wspinanie płytowe, z wyjątkowo ostrymi krawądkami, skala to wapien o bardzo dobrym tarciu.

Informacje praktyczne:

Dojazd: My dostaliśmy się do Aten samolotem, z lotniska busem dojechaliśmy na dworzec autokarowy z którego wyjechaliśmy do miejscowości Vasiliki (autobus nie zatrzymuje sie w samej miejscowości i należny przespacerować się okolu trzech kilometrów) bilet kosztował okolu 20 Euro w jedna stronę, osobiście polecam dostanie się z Aten do miejscowości Mesolongi a stamtąd kolejnym busem do wioski Krioneri lub miejscowości Galatas. Krioneri jest to mała wioska rybacka, która leży u stóp prawie wszystkich sektorów wspinaczkowych rejonu. Należny pamiętać, ze w Grecji panuje alfabet grecki:) i mogą zaistnieć problemy z odczytaniem nazw miejscowości. W większych miastach swobodnie można się porozumieć po angielsku.

Prowiant i Biwakowanie: W samym Krioneri w tym okresie gdy my tam byliśmy czynna była jedna tawerna. Najbliższe sklepy z artykułami spożywczymi i kartuszami z gazem znajduje się w miejscowości Galatas (okolu 45min drogi od Krioneri), ceny wyższe niż we Francji czy w Niemczech. najbliższy duży market jest w mieście Mesolongi. Biwakowaliśmy na plaży w sąsiedztwie skał ten sposób biwakowania jest tu powszechny, w chwilach deszczowych idealnie do spania nadają się namioty barów czynnych w sezonie letnim, najlepiej zapytać wcześniej właściciela namiotu o możliwość biwaku.

Wspinanie i Przewodniki: Wspinanie głównie płytowe lub w rysach, skala to lity wapien, wysoka temperatura i wystawa rejonu skutecznie zapobiega porastaniu skal przez trawy i krzaczki. Asekuracja w ostatnich latach została ujednolicona i składa sie z kotew i plakietek i tak 90% dróg posiada komplet stanowisk, większość dróg posiada komplet przelotów na całej swojej długości, kilka dróg ubezpieczonych jest tylko w trudnych miejscach, a kilka wymaga całkowitego instalowania własnej protekcji podczas prowadzeni. Powrót z drogi najczęściej zjazdami, choć istnieje kilka wariantów zejścia z poszczególnych sektorów. Najlepszym okresem do wspinania pod względem warunków atmosferycznych jest wiosna i jesien. Przewodnik można znaleźć w internecie pod adresem www.varasova.gr , we wspominanej wcześniej tawernie w Krioneri można dostać przewodnik gratis. Pod najbardziej sportowy sektor doprowadza droga asfaltowa przy której znajduje się niewielkie zadaszenie pod którym jest makieta całego masywu z rozrysowanymi trasami pieszymi, zaznaczonymi sektorami, a za szyba znajduje się zdjęcia sektorów z istniejącymi tam drogami, prócz tego każda droga opisana jest na skale. Należy pamiętać, ze w Grecji panuje alfabet grecki:) i mogą zaistnieć problemy z odczytaniem nazw dróg.

Szpej: Jeśli chcemy czuć się komfortowo to najlepsza lina będzie lina połówkowa lub bliźniacza długości 50m lub 60m (chodzi głównie o zjazdy), jeśli lina pojedyncza to najmniej 60m. 15 expresów wystarczy. Jeśli chcemy wspinać się po drogach wymagających własnej asekuracji, to zestaw kości i mechaników, plus kilka taśm i luźnych karabinków powinien nam zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo.

Bliskie sąsiedztwo morza zapewni nam odpowiednie spędzenie czasu w dni restowe.

Wszystkich informacji na temat całego rejonu zasięgniemy na stronie www.varasova.gr

Patryk Dudek

Nowa galeria
Złota Góra 2017
Zajrzyj do najnowszej galerii na stronie !
Polecamy
Polski Związek Alpinizmu Fundacja Kukuczki ProImage - strony internetowe Częstochowa Fotografia ślubna Częstochowa - Łukasz Grygiel